2024 ICPC 서울 지역 대회 예선 경시 규칙 및 주의사항 (Rules and Guides for National First Round Competition)

예선에 대한 전반적인 안내입니다. 모든 참가자들은 반드시 아래 내용을 숙지하시기 바랍니다. 아래의 내용은 상황에 따라 수정될 수 있습니다.
This is a guide to the qualifying round. All participants must be aware of the information below. The information below may be modified according to circumstances.

1. 일정 (Schedule)

  • 예비소집(Preliminary Call): 10월 25일 (금) 18:00 ~ 19:00 (1시간) (Oct. 25th (Fri) 18:00 ~ 19:00 KST (1h))
  • 예선(First Round): 10월 26일 (토) 14:00 ~ 17:00 (3시간) (Oct. 26th(Sat) 14:00 ~ 17:00 KST (3h))

2. 예비소집 (Preliminary Call)

  • 인터넷 예선과 동일한 환경에서 Domjudge를 이용하여 온라인으로 진행되며, 답안 제출과 채점 결과 확인에 문제가 없는지를 확인하는 것을 목적으로 합니다.
  • The preliminary call session is conducted on the same environment as the national first round competition. The goal of the preliminary call session is to discover how you use the DOMjudge system, and check whether your code gets proper feedback: YES(correct) or NO(wrong answer).
  • 약 2~3문제가 주어지며 1시간 동안 진행됩니다. 인터넷 예선 때 사용할 컴퓨터 및 동일한 환경을 사용하는 것을 권장합니다.
  • Two or three problems will be set for the preliminary call contest, and preliminary call will be held for an hour. We recommend you to use the exactly same environment as you will use on the main contest(i.e. national first round contest).
  • 모든 팀은 전날인 10월 25일 저녁 예비소집에 참가하여야 합니다. 예비소집은 팀원 3명 모두가 참여할 필요는 없지만, 반드시 팀원 중 한 명 이상이 대회시간 중에 접속하여 참가를 증명해야 합니다. 문제를 해결하지 못한 경우에도, 예비소집이 끝나기 전에 작성 중인 소스코드를 제출하여 (최소 1회 이상 submission), 본부 측이 예비소집 참가를 확인할 수 있도록 합니다.
  • Each team MUST participate on the preliminary call session. At least one of your team member should attend, and MUST submit their solution at least once to prove your team has participated on the preliminary call. It is okay to get NO for your preliminary call solution.
  • 부득이한 사유로 팀원 중 한명도 예비 소집에 참가할 수 없는 팀들은 대회 본부에 미리 통보하기 바랍니다. 통보하지 않고 불참(아무런 submission이 없는 경우)할 경우 본선대회 팀 선발시 학교 단위로 페널티가 부여됩니다.
  • If none of your team can participate on the preliminary call, you should report ICPC Seoul HQ via your coach. Absence without any notification will cause a penalty on YOUR SCHOOL, which will be considered when promoting teams to the regional round.

3. 대회 진행 (Conducting Contest)

  • 예선 대회는 온라인으로 진행됩니다.
  • The national first round competition is conducted online.
  • 인터넷 예선은 다음의 두 가지 방법 중 하나를 선택할 수 있습니다.
  • Your school may choice either one of the followings:
  • (i) 감독관(코치 혹은 코치의 위임을 받은 교수/조교)의 감독 하에 특정 장소에 모여 대회를 치르거나
  • Hold competition in a particular place, monitored by the supervisors authorized by team coaches(teaching assistance or professor)
  • (ii) 감독관(코치 혹은 코치의 위임을 받은 교수/조교)의 감독 하에 온라인으로 대회를 치뤄야 합니다.
  • Hold competition online, monitored by the supervisors authorized by team coaches(teaching assistance or professor)

반드시 코치 교수님이 이 사실을 ICPC 2024 서울 지역대회운영위원회로 10월 18일(금) 까지 알려주셔야 합니다. (팀원인 학생이 연락한 경우는 인정하지 않습니다.)
Team coach MUST notify ICPC 2024 HQ which method they will choose, until October 18th(Fri). Only contacts from coaches are accepted.

교내 대회를 겸하여 인터넷 예선 대회를 치르는 경우에는 예선 대회가 끝난 후 지도교수님께서 대회 본부에 메일로 연락하시기 바랍니다.
If a school needs the final standings of the school’s teams for some reasons, please contact ICPC 2024 Seoul HQ by E-mail(acmicpc _at_ icpckorea.org) after the national first round finishes.

대회 진행 시 유의사항 (Rules and Precautions)

  • 각 팀은 반드시 1대의 컴퓨터와 1대의 모니터를 사용하여야 합니다. 2대 이상의 컴퓨터(모바일 포함)를 사용하는 것은 부정행위이며, 접속 IP 검사, 중복 로그인 검사 등을 통해 부정행위가 적발되는 경우에는 실격되며 일정기간동안 대회 참가가 제한됩니다.
  • Each team MUST use at most one PC and one monitor. Using more than 2 devices is considered cheating. We DO check if every team actually used one PC by access logs. If we find any cheating during the contest, your team will be disqualified and be banned from ICPC Seoul for some years.
  • 문제나 소스 코드를 프린터로 인쇄할 수 있습니다.
  • You may print your source code with printers.
  • 대회가 종료된 후, 소스코드 표절검사가 진행됩니다. 표절이 발견된 경우 관련 팀들은 실격되며, 해당 대학팀은 이후 선발의 불이익을 받으며 일정기간동안 대회 참가가 제한됩니다.
  • After the contest finishes, we check if there was a plagiarism. If we find one, the ones who did the cheating will be disqualified and be banned from ICPC Seoul for some years.
  • 대회 중에는 프로그래밍 언어별 공식 Reference Site 와 대회 홈페이지를 제외한 웹사이트 및 인터넷 사용은 일체 허용되지 않습니다. 공식 Reference Site는 아래의 링크로 정의합니다.
  • You CANNOT browse websites other than the official references. Official references are the followings:
  • 사용할 컴퓨터에 미리 프로그램 작성에 사용할 수 있는 함수, 라이브러리, 예제 코드를 저장해서는 안됩니다.
  • You cannot use any code, function, library, example written before the contest.
  • ACM-ICPC 본선대회와 마찬가지로, 25장(단면) 이하의 인쇄된 형태의 팀노트는 참고할 수 있습니다. 그 외의 인쇄물, 책 등을 참고하는 것은 금합니다. 예선 대회에 사용되는 팀노트는 별도의 검사를 하지 않습니다.
  • You may refer your team notes which is single-sided printed, and has less than 25 pages. Other materials are forbidden to refer.
  • 이동가능한 저장매체 (특히 USB메모리) 를 사용할 수 없습니다.
  • Using removable media (especially USB memory) is forbidden during the contest.
  • 자동으로 소스코드를 생성해주는 프로그래밍 도구 (lex, yacc 등), 생성형 AI 도구(ChatGPT)를 사용할 수 없습니다. 생성형 AI 도구 사용 적발시 실격 및 일정기간 ICPC 참가가 제한됩니다.
  • Code generating tools(e.g. lex, yacc), generative AI tools(e.g. ChatGPT) are forbidden to use. Especially, using ChatGPT is strongly forbidden: your team will be disqualified and be banned from the contest if your team use generative AI tools during the contest.
  • 대회 중 같은 팀원 및 Coach (혹은 조교) 를 제외한 그 누구와도 대화해서는 안됩니다. 특히 다른 팀원과 문제에 대해 어떤 형태로든 커뮤니케이션하는 경우 부정행위입니다.
  • You are not allowed to talk with any person other than your teammates or your coach. This is considered as a cheating, which can lead to disqualification.

답안 제출 및 채점, 프로그래밍 환경 (Submitting Solutions, Programming Environments)

  • 문제 배포: 문제는 대회 홈페이지 (https://icpckorea.org) 나 지정된 장소에서 배포합니다.
  • Problem Distribution: Problems are distributed under the site https://icpckorea.org, or by your supervisor.
  • 대회 시스템: 참가자들은 Domjudge 시스템을 사용하여 온라인으로 답안을 제출하게 됩니다.
  • Contest system: you will submit your solution online, with DOMjudge system.
  • 진행 시간: 3시간 (오후 2시 – 5시)
  • Contest time: 3 Hours (14:00~17:00)
  • 사용 가능 프로그래밍 언어: Java17, C/C++, Python 3.9
    • 구체적인 환경은 여기에서 확인이 가능합니다.
  • Available languages: Java17, C/C++, Python 3.9
    • For further information, check here
  • 채점 (Evaluation)
    • 각 문제는 동일한 사양의 여러 컴퓨터중 하나에서 여러 testcase를 사용하여 채점되며, 채점 결과는 Domjudge를 통하여 전달됩니다.
    • Your submission will be tested on the server computers that has exactly equivalent performance. You will be notified your result via DOMJudge.
    • 채점 결과에 대한 예시 (Examples for the result)
      • No – Compiler-Error: 정상적으로 컴파일되지 않았음
      • No – Run-Error: 컴파일되고 실행되었으나, 실행도중에 비정상적으로 종료됨
      • No – Time-limit Exceeded: 특정 테스트 케이스에 대해 주어진 제한시간 안에 정상적으로 종료되지 않음
      • No – No Output: 실행 중 어떤 값도 출력하지 않았음
      • No – Too-Late: 대회가 끝나고 제출을 하였음
      • No – Wrong Answer: 컴파일되고 실행되어 특정 테스트 케이스에 대해 제한시간 안에 종료되었으나, 옳은 답을 출력하지 않았음
      • Correct: 정답
  • 채점 결과에 따른 점수 및 순위에 대한 규칙은 ICPC Regional 공식 규칙의 Scoring of a Regional Contest 부분을 참고하시기 바랍니다.
  • For further information regarding evaluation of standings, please refer the “Scoring of a Regional Contest” part on the official ICPC Regional rules.
  • 프로그램 작성 시 주의사항(Precautions on writing codes)
    • 프로그램은 단일 쓰레드만을 사용해야 하며, 표준 입출력(Standard input/output)을 제외한 파일 I/O, 네트워킹 등의 system call은 사용할 수 없습니다.
    • Your program MUST use single thread, standard I/O only. I/O operations other than stdio(e.g. Networking, File I/O) is forbidden.
    • 프로그램은 정답을 표준 출력(standard output)에 출력한 뒤, 정상적으로 프로세스가 종료되어야 합니다. 이는 return code가 0 이어야 함을 의미합니다. 이외의 exit code는 Runtime Error로 간주됩니다.
    • Your program should exit 0 with printing the solution on stdout for the input. Exit codes other than 0 are considered as an runtime error.
    • 채점과 대회 진행을 고의적으로 방해하는 프로그램을 제출하는 경우에는 실격될 수 있습니다.
    • Any attempt to disturb the judging system are considered cheating, and will lead to disqualification.

본선 진출자 선발 (Promoting Teams)

  • 본선 진출은 (1) 학교의 다양성을 최대화 하며 (2) 우수한 학생이 참여할 수 있도록 아래와 같은 순서로 고려하여 선발합니다.
  • ICPC 2024 HQ will invite teams to the regional contest with the decision algorithms below. The algorithm considers (1) maximizing the diversity of participating school (2) providing chances to excellent students.
    • 1. 순위표에서 미자격 팀을 모두 삭제 (Eliminating ineligible teams from the standings)
    • 2. 대학 무관 상위 30팀을 선발 (Promote 30 teams starting from the first standing)
    • 3. 대회 종료 후 위원회가 정한 문제 수 이상 해결한 소속 학교의 1위 팀을 선발 (Promote teams whose standing is 1st among their school, and solved at least K problems. The constant K will be decided after the contest finishes)
    • 4. 남은 팀에 대해, 선발되지 않은 상위 팀부터 선발 (For the remaining teams, select the top team first)

그 외 문의사항은 acmicpc@icpckorea.org 로 문의해주시기 바랍니다.